16 دی 1393 - 11:11 شناسه خبر: 1496 نسخه چاپی

زمینه‌های حضور تجار ایرانی در بازار بکر افغانستان تشریح شد

زمینه‌های حضور تجار ایرانی در بازار بکر افغانستان تشریح شد
 مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت از صدور خدمات فنی و مهندسی برای انجام پروژه‌های عمرانی به افغانستان خبر داد و زمینه‌ ...

 مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت از صدور خدمات فنی و مهندسی برای انجام پروژه‌های عمرانی به افغانستان خبر داد و زمینه‌های حضور تجار ایرانی در این بازار بکر را تشریح کرد.

محمود اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه افغانستان بازاری بکر دارد و یکی از بازارهای خوب برای حضور شرکت‌های ایرانی به ویژه در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی است، گفت: با توجه به این‌که ساخت‌وساز در افغانستان زیاد است؛ زمینه‌های بسیار مناسب برای شرکت‌های فنی و مهندسی فراهم است که با حضور در نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، پروژه‌های فنی و مهندسی این کشور را برعهده بگیرند.

وی این کشور را یکی از هدف‌ها و اولویت‌های اول تا سوم ایران برای افزایش صادرات و صدور خدمات فنی و مهندسی عنوان کرد و گفت: در بحث ساخت وساز می‌توانیم حضور موثری در افغانستان داشته باشیم. توان شرکت‌های ما در بحث سد‌سازی و راهسازی زیاد است و در این نمایشگاه آنها می‌توانند با فرهنگ ایرانی آشنا شوند. از سوی دیگر نباید با کم‌کاری در این زمینه بازار را در اختیار رقبای دیگر بگذاریم.

برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان

اسکندری با بیان اینکه در این زمینه نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران با همکاری شرکت مدیریت پروژه‌های نمایشگاهی و با حمایت سفارت ایران در کابل افغانستان برگزار می‌شود، بیان کرد: این نمایشگاه از 28 بهمن تا یکم اسفند ماه و با یارانه سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می شود و به طور قطع توسعه تجارت و صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به افغانستان با برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها که به عنوان یکی از بازوهای اصلی صادرات هستند، راه‌های اصلی بازاریابی در این کشور افزایش می‌یابد.

مواد غذایی و شوینده از کالاهای صادراتی ایران به افغانستان

مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این‌که مواد غذایی و شوینده از جمله صادراتی است که به افغانستان داریم، گفت: تنها در برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران نباید نگاه ملی داشته باشیم بلکه بخشی از توان بازاریابی و نمایشگاهی کشور را روی شهرهایی که ایران در سال های گذشته کمتر در آنها حضور داشته است، می توان معطوف کرد.

وی با اشاره به اینکه حضور آمریکا و طالبان در این کشور مانع حضور گسترده ایرانیان در بازارهای این کشور می شود، یادآور شد: برگزاری نمایشگاه های بزرگ با حضور بزرگان صنعتی و صادراتی ایران در بخش های تجاری و خدمات فنی و مهندسی سبب تقویت و توسعه بیش از پیش تعاملات تجاری ایران با آسیای میانه، به واسطه حضور در افغانستان خواهد شد.

نباید به بازار افغانستان نگاه کوتاه مدت داشت

اسکندری در عین حال تاکید کرد: نباید به این بازار نگاه کوتاه مدت داشت و تجار باید سعی کنند کالای با استاندارد و باکیفیت به آن کشور ببرند.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در بحث زیرساخت‌های ارتباطی اگر بتوانیم اقداماتی انجام دهیم و تردد کامیون‌ها برای حمل و نقل کالا آسان‌تر شده و خط راه‌آهن را فعال کنیم زمینه کار بسیار تسهیل می شود و بهتر است بانک مرکزی نیز ارتباطات پولی را برای تبادلات مالی بین دو کشور انجام دهد که تجارت ما با هزینه کمتر صورت گیرد.

ضرورت تسهیل در صدور روادید

اسکندری با اشاره به حضور حداکثری ایران در بزرگترین نمایشگاه توسعه اقتصادی افغانستان در کابل بیان کرد: این نمایشگاه فرصتی بسیار مناسب برای شناخت بازار افغانستان محسوب می شود.

وی ادامه داد: اگر بحث صدور روادید تسهیل شود حضور تجار راحت‌تر خواهد بود و به طور کلی برگزاری این نمایشگاه در کابل می تواند با توجه به تمامی محدودیت های فعلی، به عنوان یکی از بهترین فرصت های توسعه تجارت میان ایران و افغانستان پس از تغییر دولت در این کشور به شمار رود و تاثیر مطلوبی را در اهداف پیش روی دوکشور باقی بگذارد.

 

منبع: ایسنا